Wat is dit?

Mysterie opgelost

Al geruime tijd geleden plaatsten wij het volgende bericht met foto op deze website:

Wat is dit voor 'n merkwaardig voorwerp? Het is ongeveer zo groot als een tabakspijp en in het bezit van ons bestuurslid Bert van Houten. Wie het weet, mag het zeggen want wij hebben geen flauw idee.

Eindelijk is het mysterie opgelost. Mevrouw Gerda Beckers uit Tessenderlo wist dat dit instrument in de jaren 1930-1950 werd gebruikt bij electrotherapie (violet ray) en bij massage, maar ook in de dermatologie. Het zou ontsmettend werken. Het zat met andere instrumenten in een medisch kistje. Op de website van de Stichting Geschiedenis Fysiotherapie staan foto's van deze kastjes en een beschrijving van de "violet ray" therapie.

Nog een vreemd voorwerp

voorwerp

Toen de dochter van onze voorzitter haar pasgekochte boerderij betrok trof zij dit geheimzinnige voorwerp aan. Weet iemand van onze leden wat dit is? Stuur dan even een berichtje via "Contact".

Heeft u zelf ook een opvallend of raadselachtig gebruiks­voorwerp of een onbekend landbouw­werktuig? Wij plaatsen graag een foto op deze site.