Merkwaardigheden

Houwmouw

Peter Louwers legde ons de vraag voor wat de herkomst is van het woord "houw-mouw". Hij vermoedde dat het "wervelwind" of "windhoos" betekent.

Vriendelijke vrouw.

Een houw-mouw is inderdaad een wervelwind en niet een Amsterdamse homosexueel of een dringend verzoek om iemand z'n mond te laten houden, zoals enkele van onze leden suggereerden. Prof. Jos Swanenberg heeft in zijn publicatie (S)taalkaarten uitgebreid aandacht besteed aan de betekenis en de herkomst van het woord. Het is typisch voor Midden en Oost Brabant. Ten westen van Tilburg wordt het niet gebruikt. "Houw" is verwant aan het Hoogduitse "Holde" en betekent "vriendelijke vrouw". De Holden zijn de Walkuren, die Wodan op zijn tochten door het luchtruim vergezellen. "Mouw" is afgeleid van "mouwen" en heeft vermoedelijk te maken met stuiven, stof doen opwaaien, hevig waaien. Als u het volledige artikel van Jos Swanenberg wilt lezen, klik dan op de hyperlink en ga naar pagina 76, 77.

Spectaculaire beelden van een houw-mouw.

Alhoewel we het woord "houw-mouw" misschien niet zo vaak meer gebruiken, komen wervelwinden ook nu nog steeds voor in Brabant. Op 19 mei 2015 teisterde  een wervelwind een kippenboerderij in Heusden bij Deurne. Zie de spectaculaire beelden, die de beveiligingscamera's registreerden.