Werkgroep Fotografie De Waaistap

WaaistapDe Waaistap is letterlijk vanaf den beginne met Den Hogert, waar Gemonde is ontstaan, verbonden: Om vanaf Heult het kerkje op Den Hogert te bereiken moest je al wadend en stappend de Dommel oversteken, op het smalste en ondiepste stuk van de rivier, eventueel met behulp van boomstammen of takken. Zo ontstond een mensenwissel, een kerkpad. Vele jaren daarna werden de boomstammen vervangen door een vaste oeververbinding. Sindsdien kon je zelfs met paard en kar over de (Hooi)brug. Het kerkpad werd een akkerpad. Ondertussen is de brug al weer lang verdwenen, evenals het kerkvolk en het werkvolk. De Waaistap is gebleven als wandelpad en ... als fotoclub.

Werkgroep Fotografie De Waaistap

Tekst: Hue Wijnands
Foto's: Ad Kuppens

WaaistapVier keer per jaar gaan de leden van de Waaistap, werkgroep fotografie, samen op pad binnen en buiten Gemonde. We leggen de natuur, het landschap, de activiteiten en de veranderingen die we onderweg tegen komen vast voor de Heemkunde. 10 oktober was ons laatste uitstapje in 2015. Per fiets zwierven we door Gemonde. We begonnen met het vastleggen van de verbouwing van Twijnmeer 12 (Bakkerij Toelen). Bij het kapelletje kwamen we Rikie Schellekens tegen. Al vroeg in de ochtend was ze daar aan het schoonmaken om te zorgen dat ons kapelletje er prachtig bij staat. Richting de Genenbergse molen maakten we ook nog foto’s van de boerderij in aanbouw op de Gemondseweg. Daarna het paadje tegenover Genenbergse molen ingegaan om mooie plaatjes van de paddenstoelen te schieten. Langs de Dommel bij de stuw kwamen wij de heer en mevrouw Buijs tegen.

WaaistapNa een praatje hervatten zij hun wandelingen en wij onze fietstocht. Na een paar uur op de grond gelegen te hebben om de paddenstoelen goed in beeld te krijgen en de dassenburcht te bekijken, fietsten we huiswaarts richting Willemien en Henk Nijenhuis. Onder het genot van een stukje zelfgemaakte cake en een kopje koffie en thee praatten we gezellig na over ons uitstapje. Hiermee sloten wij onze uitstapjes voor 2015 af. In maart 2016 gaan we weer gezellig samen op pad om veel foto’s van ons mooie Gemonde te maken.

Werkgroep fotografie De Waaistap: Ad Kuppens, Jan Steenbergen, Nol Kastelijn, Willemien Nijenhuis, Dorien Kokx en Hue Wijnands.